Proč a jak správně meditovat?

Pod pojmem meditace si určitě spousta lidí představí holohlavého mnicha, který sedí v krkolomné poloze po dobu několika hodin nebo dní. To, co se ale odehrává v člověku už nikdo nevidí. Je to cvičení, které se soustředí především na dech a pomáhá nám se uzdravit. 
Existuje zde několik druhů meditací. Je jen na vás, kterou z nich si zvolíte. Aby se dostavily pozitivní účinky, je nejlepší jí praktikovat pravidelně. 

 

O čem je meditace?
Meditace je starodávná tradice, která je čím dál známější po celém světě. Je tu, aby člověku přinesla pocit klidu a vnitřní harmonie. Meditace vychází z mnoha učení. A je spíše o změně vědomí, nalezení sebe sama a dosažení míru. 

K čemu ta meditace je?
1. Snižuje stres

  • Redukce stresu je jedním z nejčastějších důvodů, proč se lidé uchylují k meditaci.

Benefity meditace

2. Ovládá úzkost

  • Meditace může snížit hladinu stresu.

3. Podporuje emoční zdraví

  • Některé formy meditace mohou vést k lepšímu vnímání sebe sama a pozitivnějšímu pohledu na život.

4. Posiluje sebeuvědomění

  • Některé formy meditace vám mohou pomoci rozvinout silnější porozumění sobě samému a pomoci vám růst do svého nejlepšího já.

5. Může snížit riziko ztráty paměti související s věkem

  • Meditace přispívá i k tomu, že naše smysly a mysl je stále mladá. 

6. Může generovat laskavost

  • Některé druhy meditace mohou zejména zvýšit pozitivní pocity a činy vůči sobě i ostatním.

7. Může pomoci v boji se závislostmi

  • Mentální disciplína, kterou můžete rozvíjet pomocí meditace, vám může pomoci rozbít závislosti tím, že zvýší vaši sebeovládání a povědomí o spouštěčích návykového chování.
  •  

8. Zlepšuje spánek

  • V této hektické době spousta lidí bojuje s nespavostí a nekvalitním spánkem. A právě meditace přispívá ke kvalitnějšímu spánku.

9. Pomáhá zvládat bolest

  • Vaše vnímání bolesti je spojeno s vaším duševním stavem a může být zvýšeno ve stresových podmínkách.

Jak meditovat?
1. Místo

  • Posaďte se na vaše oblíbené místo. Může být skutečně kdekoliv. Můžete si zajít do přírody, do vaší zahrady nebo místnosti v domě. Záleží, kde se cítíte nejlépe. První a zásadní krok je zcela se uvolnit a odevzdat se místu, které jste si k meditaci vybrali. Když tak učiníte, otevře se vaše mysl, která je vaším průvodcem.

2. Dech

  • Důležité je soustředit se na vlastní dech. Spousta lidí si neuvědomuje, jak důležité je umět správně dýchat. Soustřeďte se na dýchání nosem, snižte dech až do bříška a rozšiřte hrudní koš. Poté pomalu vydechněte ústy. 

Co je meditace

3. Vytrvalost

  • Ne vždy se člověku podaří otevřít na první pokus. Meditace je učení po celý život. Proto je potřeba být vytrvalí, i když se na počátku možná můžete cítit divně. Dejte svému vnitřnímu hlasu prostor.